Spread the love

Europ assistance představila 17. dubna na tiskové konferenci v budově Autoklubu výsledky průzkumu Mobility barometr 2024. Na tiskovce hovořili: moderátor Zdeněk Zikmund, za Europ Assistance Tomáš Chaloupka a Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel pro B2C a Tereza Blaštíková, manažerka pro Retail Marketing.

V rámci tohoto nadnárodního průzkumu, kterého se poprvé zúčastnila také Česká republika, byly vyhodnocovány dopravní návyky a mobilita v jednotlivých zemích.

Pro pojišťovací a asistenční společnost Europ Assistance, součást skupiny Generali, ho realizovala globální agentura pro marketingový výzkum Ipsos. Průzkumu, zaměřeného na mobilitu a dopravní návyky obyvatel, se zúčastnilo 8 000 respondentů v osmi zemích Evropské unie – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Portugalsku, Rakousku a ve Španělsku.

Výsledky prezentovali Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance a Tomáš Chaloupka, vedoucí společnosti Europ Assistance pro B2C. Z jejich vystoupení, resp. výsledků šetření vyplynulo, že Češi z uvedených zemí nejméně přihlížejí k ekologickým dopadům dopravy a kupují nejvíce ojetin i nových automobilů se spalovacím motorem. Naše dopravní návyky se rovněž mnohem méně řídí ekologickými hledisky než v jiných zemích EU. Méně často u nás také uvažujeme o pořízení elektromobilu nebo elektrokola.

Naopak v ČR více chodíme a používáme veřejnou dopravu a vlastníme méně automobilů než v jiných zemích EU. Přitom dojezdové vzdálenosti do zaměstnání či do škol jsou podobné, ale za dopravu a pojištění však platíme méně než v dalších zemích EU.

Z průzkumu také vyplynulo, že o koupi elektromobilu uvažuje jen 17 % českých domácností, výrazně méně než ve Španělsku (37 %), Portugalsku (35 %) nebo než činí průměr EU (29 %). Podobně o koupi elektrokola uvažuje 13 % domácností, výrazně méně než v Itálii 31 %, Německu 21 % nebo Belgii 20 %.

Zajímavé jsou také jsou také ve studii uváděné nejčastější důvody pro nákup elektromobilu (v rámci EU):

• úspora nákladů na pohonné hmoty (43 %)

• ekologické aspekty (39 %)

• pokles popularity spalovacích motorů (34 %)

• přísnější regulace (24 %)

• výběr konkrétního modelu (19 %)

Naopak jako nejčastější překážky při nákupu elektromobilu jsou v EU uváděny:

• vysoké pořizovací náklady a náklady na údržbu (59 %)

• obavy z delších cest (30 %)

• počty dobíjecích míst (29 %)

Navzdory růstu počtů elektromobilů v rámci EU, stále v garážích dominují spalovací motory (88 %), jejich podíl však meziročně mírně klesá (-4 %). Na automobily s různým hybridním pohonem připadá v rámci EU 7 %, na elektromobily a na automobily s LPG motorem vždy 2 % vozového parku domácností.

Průzkum také ukázal, že roční náklady na pojištění automobilu jsou v ČR dvakrát nižší než v dalších zemích EU, a že roste význam asistenčních služeb, na kterých si respondenti nejvíce oceňovali pomoc na místě nehody, poskytnutí náhradního vozu nebo náhradní dopravy. Nejžádanějšími výhodami jsou pak schopnost opravit automobil přímo na místě a dojezdový čas.

Karel Beránek, Autoklub ČR

By admin

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *