Helena Horská

Řídká síť dálnic brzdí českou ekonomiku

Analytici Raiffeisenbank spočítali, jaké ztráty působí české ekonomice nízká hustota dálniční sítě a nekvalitní silnice. Výsledky průzkumu prezentovala 1. srpna na tiskové konferenci v Praze jejich šéfka Helena Horská.

Česko v mezinárodním srovnání v kvalitě silnic zaostává, a to i za státy Visegrádské čtyřky. V EU je 6. nejhorší, a situace se v čase nezlepšuje. Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase,“ uvedla Horská.

Státy s nekvalitní infrastrukturou podle ní konzistentně zaostávají za těmi s kvalitnější sítí. „ČR vznikl za dobu 2010-17 investiční dluh přes 120 miliard korun (≈ 800 km nepostavených dálnic). Polský příklad ale ukazuje, že změna je možná, míní analytička.

    • Posun v indexu kvality silniční sítě o jeden bod by podle vzoru Polska vyžadoval výdaje v objemu zhruba 2,65 % HDP, tj. 132 mld. Kč. (≈ 850 km nepostavených dálnic)
    • Plánovaná dálniční síť v ČR by byla kompletně dokončena.
    • Dobudování dálniční sítě by mělo potenciál zvýšit české HDP na obyvatele o více než 6 % (v dolarových cenách roku 2010)
    • Za předpokladu neměnných cenových hladin bychom v ekonomické úrovni (HDP na hlavu v PPP) překonali Španělsko.


Vydáno: 2.srpen 2019, v Analýza, Doprava.
Zdroj: Raiffaisenbank