O stavbu gigafactory mají zájem LG a Volkswagen

Stát tento týden podepsal s ČEZ memorandum o podpoře plánované továrny na autobaterie, takzvané gigafactory. O účast na projektu má zájem automobilka Volkswagen i jihokorejský koncern LG.

Stát chce, aby v Česku vznikl minimálně jeden projekt továrny na baterie pro elektromobily, takzvané gigafactory. Na úterní tiskové konferenci to řekl vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Zájem podle něj má Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG.

Havlíček a generální ředitel energetické společnosti ČEZ Daniel Beneš podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu. Havlíček uvedl, že jednou ze zvažovaných lokalit pro stavbu továrny na baterie pro elektromobily je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov ze skupiny ČEZ.

Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu ČR

Beneš uvedl, že plánovaná stavba gigafactory souvisí s plánovanou těžbou lithia v Česku. O závodě na jeho zpracování chce ČEZ rozhodnout příští rok a zahájit v něm výrobu v roce 2025. Továrna na baterie pro elektromobily by pak podle něj při optimistickém scénáři mohla v Česku stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Znění podepsaného memoranda v pondělí schválila česká vláda. Z materiálu, který má k dispozici agentura ČTK, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2 300 nových pracovních míst.

Lithium a jeho využití byly jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolaly spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.

„Je tady několik zájemců o stavbu gigafactory. Nejsou rozhodnuti, že budou stavět v Česku, a pokud ano, zda v Karlovarském, nebo v Ústeckém kraji,“ řekl již dříve redakci SZ Byznys Jaroslav Rokos, předseda dozorčí rady Suas Group, která je sesterskou společností Sokolovské uhelné a rozvíjí udržitelné projekty po útlumu těžby uhlí.

Česko není jediné, kdo má eminentní zájem na výstavbě fabrik za desítky miliard, které zaměstnají několik tisíc lidí. O podobné projekty bojuje i Polsko, kde už nyní stojí největší bateriová továrna v Evropě.

„V Česku se nachází několik procent celosvětových zásob lithia. Baterkárny by tady už jen proto měly stát. Ale v dotacích musí platit férové podmínky. Ne že někdo dostane a jiný ne,“ řekl dříve redakci šéf Asociace pro elektromobilitu Lukáš Hataš.

Podle dřívějších odhadů má v Evropě kvůli masovému přechodu k elektromobilitě vzniknout 32 továren na baterie.



Vydáno: 28.červenec 2021, v Investice, News.
Zdroj: Seznam Zprávy