Michal Čarný

Mastercard: Pandemie vrátila Čechy do kuchyní

Více než polovina Čechů si za poslední rok zdokonalila své kulinářské umění a téměř dvě třetiny tázaných začalo experimentovat s novými recepty. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti Mastercard.

Společné večeře s blízkými podle necelé poloviny respondentů rodinu či domácnost sblížily, a proto je přes 66 procent dotazovaných bude pro rodinu pořádat i po skončení pandemie. Nákupy ingrediencí se přesunuly na internet, kde loni začala nakupovat více než čtvrtina Čechů. Také podle transakčních dat Mastercard se celkový obrat e-commerce v České republice za uplynulý rok zvýšil téměř o třetinu, zejména pak v kategorii potravin, která zaznamenala růst dokonce o 184 procent. Celkem 27 procent dotázaných uvedlo, že bude nakupovat přes internet i po skončení mimořádných opatření.  

V Čechách se říká, že nouze naučila Dalibora housti, což současný zvýšený zájem o domácí kulinářské umění nepochybně potvrzuje. Vedle hotových jídel s sebou či nachystaných polotovarů se v popředí zájmu drží i domácí vaření. Podle nedávného průzkumu si za poslední rok osvojilo 58 procent obyvatel Evropy a necelých 52 procent Čechů nové dovednosti v kuchyni. Průměrná domácnost nyní věnuje přípravě domácí stravy téměř dvacet hodin týdně. To je o 38 procent více než předchozí rok.

„Bylo to velmi náročných dvanáct měsíců, ale je dobré vidět, že z nich vzešlo i něco pozitivního. Příkladem může být právě celoevropský kulinářský boom. Základním posláním naší značky je dopřávat lidem požitek z toho, co jim dělá radost, ať už prostřednictvím našich partnerů, jedinečných zážitků, které lidem zprostředkováváme, anebo právě pohodlnými a bezpečnými způsoby platby za předměty každodenní potřeby,” říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Podle poslední studie společnosti Mastercard si oblíbená rodinná jídla, jako je u nás guláš či u sousedů na Slovensku tradiční kapustnica, stále zachovávají svou popularitu. Přesto téměř dvě třetiny Čechů uvedly, že v kuchyni nyní častěji experimentují s novými a nevyzkoušenými postupy a recepty. Více než polovina dotazovaných se ke zkoušení nových věcí v kuchyni inspirovala televizními pořady, streamovacími službami nebo sociálními sítěmi.

Vedle stránky praktické s sebou zvýšený zájem o domácí vaření přinesl i zájem o zdravý životní styl (44 procent Čechů), nové dovednosti (41 procent) a více času stráveného s blízkými (37 procent). Necelá polovina (45 procent) Čechů uvedla, že se u stolu začali opět scházet s ostatními členy domácnosti, a 66 procent z nich věří, že si rituál společných jídel udrží i do budoucna.

Poslední rok byl také svědkem znovuzrození „domácí párty s večeří“, kdy necelá polovina (45 procent) Čechů tam, kde to bylo možné a bezpečné, zvala na večeři členy rodiny, přátele nebo členy stejné sociální skupiny. Dalších 15 procent respondentů pořádalo společné virtuální večeře a polovina (50 procent) uvedla, že se společné večeře stanou pevnou součástí jejich společenského kalendáře, jakmile to situace dovolí.

Omezení spojená s pandemickou situací změnila i způsob, jak a kde čeští spotřebitelé nakupují. Každý čtvrtý (26 procent) v uplynulém roce poprvé nakupoval potraviny online a 28 procent respondentů uvedlo, že při nákupu potravin online utratí více, neboť impulzivně přidávají nové potraviny a přísady.

Tento fakt potvrzují také transakční data společnosti Mastercard – za loňský rok se celkový obrat e-commerce v České republice zvýšil téměř o třetinu. Velký podíl na tom měl zejména strmý nárůst nákupů potravin na internetu, které se zvýšily dokonce o 184 procent. Čtvrtina respondentů (27 procent) uvedla, že potraviny bude nakupovat online i po skončení stávajících omezení.

Ve zkoumaném období vzrostly i další výdaje spojené se stravováním. Nárůst popularity zaznamenaly kuchyňské potřeby, nádobí, skleničky, ale například i nábytek. Zájem ovšem vzrostl i o další doplňky užitečné pro posezení u večeře: 12 procent českých respondentů zmínilo nákup chytrých reproduktorů pro účely hudebního doprovodu a další třetina (35 procent) atmosféru večeří vylepšilo nově zakoupenými svíčkami.

Nejoblíbenější domácí jídla v jednotlivých evropských zemích:

  • Česká republika – guláš
  • Slovensko – hustá zelňačka (kapustnica)
  • Velká Británie a Irsko – pečeně
  • Francie – palačinky (crêpes)
  • Itálie – špagety s vejcem, sýrem a vepřovým masem (spaghetti alla carbonara)
  • Německo – španělský ptáček
  • Španělsko – tortilla
  • Polsko – palačinky (naleśniki)
  • Rusko – karbanátky (kotleti)
  • Ukrajina – boršč
  • Turecko – karbanátky (köfte)
  • Maďarsko – palačinky (palacsinta)
  • Rumunsko – kukuřičná kaše (mămăligă)
  • Nizozemsko – kaše z brambor a zeleniny (stamppot)
  • Portugalsko – nasolená treska s bramborem a vejci (bacalhau à brás)
  • Švédsko – masové koule (kottbullar)
  • Belgie – hranolky
  • Rakousko – vídeňský řízek

Průzkum provedla nezávislá agentura Fly Research na vzorku 19 000 dospělých respondentů v devatenácti zemích v období leden/únor 2021.



Vydáno: 19.březen 2021, v Finanční instituce, Průzkumy.
Zdroj: Gabriela Pečenková