Filip Hanzlík

Bankovní identita: vyjádření ČBA ke vzniku aliance

„Bankovní identita“ je doposud největším digitalizačním projektem českého bankovního sektoru zastřešeným Českou bankovní asociací (ČBA), která ho (pod pracovním názvem projekt SONIA či BankID) iniciovala a také úspěšně vedla jednání zakončená přijetím potřebných legislativních změn.

Podle informací ČBA se možnost využití této nové (plošné) identifikační metody – bankovní identity – chystá svým klientům do budoucna nabídnout většina českých bank (viz tabulka „Přehled bank a jejich řešení“ zde). Některé z nich již v tuto chvíli akreditují svá technická řešení u ministerstva vnitra. Pokud budou v procesu akreditace úspěšné, budou se klienti těchto bank již na počátku příštího roku moci prostřednictvím bankovní identity přihlásit do portálů s e-službami státu (eGovernmentu), například Portálu občana či připravovaného portálu Moje daně. 

Banky dále pracují na tom, aby jejich klienti mohli posléze metodu bankovní identity použít i pro svou identifikaci a čerpání služeb na online portálech soukromých společností, tzv. soukromých poskytovatelů elektronických služeb, jako jsou například provozovatelé e-shopů, telefonní operátoři, společnosti nabízející prodej energií (voda, plyn, elektřina) a řada dalších subjektů, které mají na svých webových stránkách klientské zóny vyžadující před vstupem či použitím služby identifikaci klienta na dálku.

Svým klientům nabídne službu bankovní identity každá banka individuálně, nicméně za účelem jednání se soukromými poskytovateli elektronických služeb banky využívají své zákonné možnosti se sdružit (viz zde). Prvním z těchto sdružení byla společnost Bankovní identita, a.s. spojující pod názvem BankID za výše uvedeným účelem Českou spořitelnu, ČSOB  a Komerční banku. Včera oznámily založení společné platformy – Aliance pro bankovní identitu – Air Bank, Fio banka a MONETA. Účel těchto sdružení je stejný, a to maximálně usnadnit používání (metody) bankovní identity, a tím přispět k rozvoji digitalizace Česka.

(Autorem citace je Filip Hanzlík, náměstek výkonné ředitelky a hlavní právník ČBA)

Více o metodě bankovní identita a jejím fungování se dozvíte na webu realizovaném ČBA: www.bankovni-identita.cz

Současně si dovolujeme upozornit na dvě důležité věci:

  1. NÁZVOSLOVÍ: identifikační metodou či řešením je „bankovní identita“, nikoli „BankID“!! -> klienti bank a uživatelé, kteří se budou chtít identifikovat za účelem čerpání nějaké elektronické služby, ať už na portálu státu nebo soukromého poskytovatele služeb, budou mít možnost si zvolit (vedle eObčanky, klientského čísla apod.) identifikaci „svou bankovní identitou“ /„prostřednictvím své bankovní identity“ + posléze zvolí konkrétní akreditované řešení své banky. (Pod pojmem BankID v tuto chvíli funguje a bude poskytovat služby soukromým poskytovatelům elektronických služeb prozatím pouze společnost Bankovní identita, a.s., viz výše, používání pojmu BankID je tudíž v tuto chvíli ve vztahu k široké veřejnosti matoucí!)
  1. Z toho současně vyplývá, že založení aliance (jakožto dříve i společnosti Bankovní identita, a.s.) nemá na klienty bank přímý vliv. Je to způsob, jak mohou banky efektivněji a daleko jednodušeji pro své klienty zajistit, že jim soukromí poskytovatelé nabídnou služby přes ověření metodou „bankovní identita“.

 

 



Vydáno: 5.listopad 2020, v Banky, Informace z trhu.
Zdroj: Andrea Trudičová